AT: Vær på forkant med forandringer i folkeskolen!

Det er vigtigt, at skolerne tager hånd om det psykiske arbejdsmiljø før, under og efter de forandringer, der følger af skolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler. Det skriver Arbejdstilsynet på deres hjemmeside.

Det er det centrale budskab i de råd om at gennemføre forandringsprocesser, som Arbejdstilsynet har udarbejdet til folkeskolerne.

Skolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler kan have betydning for arbejdsmiljøet på mange skoler. Arbejdstilsynets tilgang er, at vores praksis om at give rum til tilpasninger og afprøvning af forskellige løsninger fastholdes.

Det, som skolerne forventeligt har brug for nu, er viden og arbejdsro, så man kan finde konstruktive og langsigtede løsninger, der passer til den enkelte skole. Arbejdstilsynet har derfor som bidrag til denne proces samlet en række råd om arbejdsmiljøet, som skolerne kan bruge i den videre proces”, siger Arbejdstilsynets nye direktør, Peter Vesterheden på AT´s hjemmeside.

Direktøren tilføjer:”Udover at bidrage med viden og råd om forandringsprocesser, tror vi, at vi gavner arbejdsmiljøet på skolerne bedst ved – i en overgangsperiode – at give plads til, at man på den enkelte skole kan få ro til at finde gode og holdbare løsninger. Det er i øvrigt i overensstemmelse med Arbejdstilsynets praksis, at vi altid tager et rimeligt hensyn til, at virksomheder, der gennemgår større ændringer, skal have plads til at afprøve forskellige løsninger og indhøste erfaringer

”.

LÆS mere her: arbejdstilsynet.dk/da/brancher/undervisning-og-forskning/wwwskoleatdk/forandringer-i-folkeskolen.aspx